Grafik eller maleri, maleri eller grafik? Maleri og grafik har hver deres særkende, og kan derfor kun sjældent forveksles. Men som hos så mange andre kunstnere, der både maler og trykker grafik, er grafikken ganske afslørende for selve den evne, der ligger i den vigtige kreative proces; valget. Selve talentet i at vælge kompositionen – hvor og hvordan billedet skal skæres og ligge på fladen – det talent mestrer Marianne Lindberg Jepsen på forbilledlig vis i sine grafiske værker. Marianne har en sikker hånd og et godt trænet øje for at udvælge de emner og kompositioner, der er de mest iøjefaldende.
Som mange fynske kunstnere er Mariannes billeder inspireret af naturen, dog uden den forkærlighed for landskabet og køer som Fynboerne havde. Marianne udgør sammen med mange andre fynske kunstnere de nye ”Fynboer”, som fastholder den fynske tradition med forkærlighed til naturen og livet. Marianne viste tidligt i sit liv interesse for billedkunst, og blev især ansporet af Salvador Dali’s billedunivers. Efter gymnasiet kom Marianne i lære som tegner. Udover sit arbejde med billeder er Marianne en energisk underviser, og deltager jævnligt i workshops i ENDEGRA, – et europæisk samarbejde omkring udvikling af undervisning i grafik.
Marianne er dedikeret i sit arbejde med billeder, der udspringer af en vilje til at fastholde øjeblikket. Mariannes billeder er meget livskraftige og udstråler livsglæde i sådan en grad, at man helt bliver smittet. Temaet for hendes billeder er naturen og livet. Mariannes billeder er som et symbol på eksistensen og livet. Malerierne er meget rolige og varme, med en meget fin farvesans.
Mariannes foretrukne grafiske teknik er det traditionelle litografi, dertil kommer radering, ætsning, fotogravure og skabelontryk – en ny teknik, som Marianne også mestrer.
Mariannes grafiske værker er inspireret af de nære omgivelser med dyr, hunde, fugle og træer. Især krager og ugler, som symboliserer at finde balance og viden. Andre værker er inspireret af drømme og fantasi. De udtrykker livsglæde, farveglæde og bevægelse, men der er også et stærkt ønske om at gengive et så naturalistisk nøjagtigt billede af virkeligheden, at jeg vil kalde det magisk realisme. Billederne indeholder et nøgternt, men også optimistisk livssyn. Det er et sympatisk klarsyn, et univers med et strejf af mystik, med sans for skønhed i detaljen, lige der hvor djævlen sidder. Mariannes værker grænser op til den surrealistiske udtryksform, det er bl.a. derfor værkerne er så indtagende.
Af Lene Leveau, Administrator på Fyns Grafiske Værksted, 2016